New campaign by sikkerdigital.dk:

12. October 2021

Digital safety is a competitive parameter: ”Customers trust us more”

English summary

Together, Sikkerdigital.dk, the Danish Business Authority and the Danish Industry Foundation have launched a new campaign titled The Safe Investment focussing on the importance of effective cyber security and its competitive advantages. Because as many as 40 per cent of the country’s SMEs, comprising 99 per cent of all Danish companies, suffer from poor cyber security, and in 2019, at least 10 per cent of the SMEs and 32 per cent of large Danish companies experienced a cyber-security incident. At the same time, 48 per cent of SMEs fear losing part of their turnover in a cyber-security incident. Nevertheless, many choose not to invest in the area, because they are uncertain about the gains. The aim of the new campaign is thus to demonstrate that while poor cyber security can damage the business, effective cyber security can in fact be a competitive advantage to the company. As part of the campaign, eight case companies, including Norlys, openly discuss cyber security breaches and how they have managed to turn the issue of cyber security into a competitive advantage using the tools and knowledge already available.

Ny kampagne

Digital sikkerhed er et konkurrenceparameter: ”Kunderne stoler mere på os nu”

Digital sikkerhed er i dag ikke blot nødvendigt for at sikre virksomhedens daglige drift, men også et direkte konkurrenceparameter. For den store energi- og telekoncern Norlys er investering i digital sikkerhed en del af årsagen til, at kunderne vælger dem, mens det for familievirksomheden Stofbanditten betyder tryghed for deres kunder. Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond står bag en ny kampagne med fokus på digital sikkerhed som konkurrenceparameter

Der er behov for, at de danske små og mellemstore virksomheder (SMV’er) styrker deres digitale sikkerhed. Hele 40% af SMV’erne har et utilstrækkeligt IT-sikkerhedsniveau. Og helt basale IT-sikkerhedsforanstaltninger som backup af data og opdatering af styresystemer anvendes ikke i 24% af SMV’erne. Selv blandt de virksomheder, der arbejder direkte med digitale teknologier (fx cloud og IoT) er tallet 15%.

En ting er, at utilstrækkelig digital sikkerhed kan være direkte skadeligt for forretningen. Men digital sikkerhed er faktisk også en reel konkurrencefordel. Det fortæller flere virksomheder i en ny kampagne fra Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond.

Kvalitet og digital sikkerhed går hånd i hånd

D. 20. maj 2021 klokken 04:52 blev Norlys ramt af et DDoS-angreb. For mange virksomheder ville det betyde panik og febrilske nødløsninger. Men hos Norlys var situationen under kontrol på blot 4-5 timer. Trafikken var omdirigeret, og det var muligt at tilgå serveren igen. Det er ikke et udtryk for held, men tværtimod for en rettidig investering i digital sikkerhed.

”Når man har styr på sin digitale sikkerhed, så ligger det nærmest implicit i det, at man også har styr på sin kvalitet. Fordi de to ting hænger nøje sammen. Det er meget svært at gøre noget sikkert, når kvaliteten ikke er i orden.” – Ken Bonefeld Nielsen, Vice President & CISO, Norlys

Norlys investerer hvert år et tocifret millionbeløb i IT-sikkerhed. Det er med til at øge kvaliteten af deres arbejde. Ifølge Ken Bonefeld Nielsens er investeringen i den digitale sikkerhed for en del af deres kunder den direkte årsag til, at de er blevet valgt.

Se hele videoen om Norlys

Digital sikkerhed er også tofaktorgodkendelser og stærke adgangskoder

En investering i digital sikkerhed kommer i flere former. Stofbanditten, en lokal familievirksomhed fra Næstved, ved i dag, at digital sikkerhed også handler om stærke adgangskoder og tofaktorgodkendelser. Især når en del af ens forretningsgrundlag er på Facebook. Desværre skulle de selv udsættes for et overtagelsesangreb, før det for alvor gik op for dem. Men ved at investere i digital sikkerhed ved Stofbandittens ejer nu, at han har styr på sin forretning. Og kundernes tillid til virksomheden er tilmed styrket: 

”Kunderne stoler mere på os nu, fordi nu har vi prøvet det. Og nu ved vi, hvordan vi skal undgå det.” – Martin Nielsen, Ejer, Stofbanditten

Se hele videoen om Stofbanditten

Den sikre investering er digital sikkerhed

De to historier om IT-sikkerhedsbrud er desværre langtfra enkeltstående. Mindst 10% af landets SMV’er og 32% af de store virksomheder oplevede nemlig en IT-sikkerhedshændelse i 2019. Dertil kommer et betragteligt mørketal, da mange virksomheder ikke fortæller om de angreb, de udsættes for.

På trods af at hele 48% af SMV’erne frygter at miste en del af deres omsætning og 69% frygter at miste værdifulde data pga. en IT-sikkerhedshændelse, er der stadig alt for mange, der ikke investerer i deres digitale sikkerhed. Det er netop årsagen til, at Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond står bag en ny kampagne med fokus på digital sikkerhed som konkurrenceparameter:

”Med denne kampagne er det vores ønske at skabe en ny og anderledes fortælling om digital sikkerhed, hvor vi belyser emnet fra en mere positiv vinkel gennem ærlige og autentiske historier fra virksomheder, der har set hackerne i øjnene og er kommet om på den anden side som en sundere og bedre forretning.” – Malene Stidsen, programchef for Industriens Fonds cyberindsats.

Digital sikkerhed skal ses som et konkurrenceparameter

Ifølge vicedirektør i Erhvervsstyrelsen Torsten Andersen er det et stort problem, at de helt basale IT-sikkerhedstiltag ikke er implementeret i alle SMV’er. ”Værktøjerne og viden om, hvordan man styrker sin virksomheds digitale sikkerhed, er allerede tilgængelige. Det er Sikkerdigital.dk et eksempel på. Men alt for mange virksomheder er stadig tilbageholdende, når det handler om investering i digital sikkerhed, fordi de er usikre omkring gevinsten. Det skal vi ændre på,” siger Torsten Andersen og fortsætter:

”Vi vil gerne vise virksomhederne, at der er en kæmpe fordel i at prioritere den digitale sikkerhed. Ved at prioritere og se digital sikkerhed som et direkte konkurrenceparameter, skaber vi et sikkert digitalt samfund, der samtidig styrker Danmarks konkurrenceevne.” – Torsten Andersen, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

Om Kampagnen

SikkerDigital.dk, Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond sætter med kampagnen ”Den sikre investering” fokus på vigtigheden af digital sikkerhed og konkurrencefordelene. 8 case-virksomheder, heriblandt Norlys og Stofbanditten, står frem og fortæller åbent om IT-sikkerhedsbrud, og hvordan de har vendt digital sikkerhed fra en svaghed i deres virksomhed til en konkurrencefordel.

Gå til kampagnesiden ”Den sikre investering”

Kontakt

For mere information om IT-sikkerhed, Kampagnen eller cases kontakt:

  • Erhvervsstyrelsen, Søren Møller Nielsen, tlf. 35 29 14 30.
  • Industriens Fond, Anders Brandtoft, tlf. 31 12 27 43.

Fakta om SMV’er og digital sikkerhed

  • 99% af alle danske virksomheder er i kategorien SMV
  • 10% SMV’er oplevede en IT-sikkerhedshændelse i 2019
  • 48% SMV’er frygter, at et IT-angreb vil koste dem en del af deres omsætning

Kilde: https://erhvervsstyrelsen.dk/digital-sikkerhed-i-danske-smver-2021

Back